Formule 1

T

Door verwarring over de reglementen werden er ondanks de verkorte race namelijk toch volle punten uitgedeeld, waardoor de overwinning van Verstappen en de derde plek van Leclerc goed genoeg was voor de tweede Formule 1-titel van de Red Bull-coureur.

 

Omdat de race af werd gevlagd, en niet stil was gelegd en was gestopt, werden er toch volle punten uitgedeeld. Na 2022 werden de regels aangepast om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen.

Maar nadat hij zijn interview al had gegeven, werd hij door de interviewer van dienst teruggeroepen toen het bleek dat Charles Leclerc door een straf terugzakte van P2 naar P3. "Je bent kampioen!", werd Max verteld. Een feest(je) brak los, maar zelf had Verstappen er een hard hoofd in. "Volgens mij klopt het niet", hoorden we hem destijds zeggen. Toch bleek hij zeker wel kampioen te zijn.

Met speels gemak had Max Verstappen de GP van Japan 2022, die in regenachtige omstandigheden werd verreden, gewonnen. Vanwege de verkorte race zou hij echter maar halve punten toegewezen krijgen en dus net geen kampioen worden. Althans, dat dacht vrijwel iedereen, inclusief de Nederlander en zijn Red Bull-team zelf.

Max Verstappen won in 2022 zijn tweede F1-titel, maar zelf had hij op het moment suprême dat niet door. Dat tot frustratie van FIA-president Mohammed Ben Sulayem.

FIA baalt nog steeds van drama rond tweede F1-titel Verstappen

Niet de schuld van de FIA

 

FIA-president Mohammed Ben Sulayem baalt echter ruim een jaar later nog steeds als een stekker, zo vertelt hij bij Motorsport Total. Het zit 'm nog steeds niet lekker, want: "De FIA was hier niet verantwoordelijk voor. Het was niet de FIA die het puntensysteem in het leven heeft geroepen, maar de teams, de F1-bazen en wij samen. Iedereen heeft voor gestemd, maar wij kregen de schuld."

 

Dat soort situaties, net als het feit dat Verstappen in 2023 zijn titel tijdens een sprintrace veroverde, zijn jammerlijk, zo meent Ben Sulayem. "Dat is echter het systeem dat is afgesproken", aldus de president, die tot slot nog een wijst naar een punt waarop de FIA altijd de boeman zou zijn.

 

Het gaat over tijdstraffen tijdens of na een Grand Prix. "Als je de straf vroeg geeft, dan wordt het geïnterpreteerd als een afleiding. Als je de straf later geeft, had hij eerder moeten komen. We kunnen het nooit goed doen", aldus de FIA-voorzitter.

T